Złomowanie pojazdów Unieważnienie dowodu rejestracyjnego z powodu likwidacji auta jest poprzedzone jego tzw. kasacją. Delegalizacja maszyny pojazdu nie jest tożsama lub podobna do wyrzucenia zwykłych śmieci do kubła lub odpadków gospodarczych. Samochody poddawane są złomowaniu a dokładniej procesowi utylizacji i recyclingu opisanego dokładnie w przepisach ustaw o ochronie środowiska.
Dlaczego tak postępujemy ze starymi samochodami?
Jak i dlaczego planowane i zgodne z przepisami złomowanie aut wpływa na środowisko?
Dlatego ponieważ samochód, każde auto, nawet to zardzewiałe, stare, uszkodzone zawiera średnio:
- 30 kg tworzyw sztucznych
- 4,2 litra olejów silnikowycj
- 2,7 litra olejów przekładniowych
- 4 litry płynów chłodniczych
- 0,7 litra płynów hamulcowych
- 60 do 100 kg szkła
- 0,5 kg metali kolorowych
- 400 - 900 kg stali i złomu stalowego
- 37 kg gumy i produktów gumopochodnych z opon
Zgodnie z dyrektywami i przepisami dotyczącymi eliminacji-kasacji samochodów muszą one być poddane recyclingowi w ramach tzw. złomowania. Tak więc utylizacja saochodu ( całkowite unicestwienie auta ) jest powiazane z recyclingiem, który to z kolei jest procesem wykorzystania produktów odpadowych pochodzących z pojazdu w obiegu zamkniętym ( takim który gwarantuje powtórne wykorzystanie materiałów odpadowych do produkcji nowych wyrobów, niekoniecznie w braży motoryzacyjnej )
Zatem w tym kontekście recykling obejmuje: techniczne, technologiczne i organizacyjne działania, mające na celu maksymalne odzyskanie zespołów, podzespołów, części i materiałów z wycofanych z eksploatacji wyrobów oraz przygotowanie ich do ponownego zastosowania w produktach, w postaci części zamiennych, jak też do produkcji innych wyrobów, jako materiał wtórny.
kasacja auta Poznań tel. 508 360 667
i całe województwo wielkopolskie Śrem, Środa wiekopolska, Kościan, Kurnik, Kostrzyn Wielkopolski, Swarzędz, Mosina, Grunwald, Rataje
Obok przemysłowych metod odzyskiwania surowców wtórnych w procesie kasacji auta mamy często do czynienia z samochodami, które są tzw. "dawcami części". Samochody o młodych rocznikach ale takie, które uległy powaznym wymadkom lub są poważnie uszkodzone albo wykonane wadliwe w sensie dopuszczenia do ruchu nie spełnią przepisów o dopuszczeniu do jazdy - takie stanowią bezpośrednie źródło gotowych części zamiennych i całych sprawnych modułów i instalacji ( hamulców, opon, alternatorów, foteli samochodowych, skrzyń biegów, silnika )
Podstawą prawną tworzącą uregulowania jakimi rządzi się złomowanie aut jest Ustawa z dn. 20-01-2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji ( opisana w Dzienniku Ustaw z dnia 11 lutego 2005 r.)
Przepisy niniejszej ustawy wdrażają postanowienia dyrektywy 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000,z późn. zm.). Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji została ogłoszona 20 stycznia 2005 r. Według niej stacje demontażu zobowiązane są osiągać poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, podlegających likwidacji w wysokości odpowiednio:
1)95% i 85% masy pojazdów rocznie,
2)dla pojazdów wyprodukowanych przed 1 stycznia 1980 r. odpowiednio 75% i 70%.
Oznacza to, że regulator jakim był ustawodawca nałożył obowiązek na władze terytorialne do kontrolowania recyclingu z pojazdów. Oznacza to również że za złomowanie własnego pojazdu własciciel nie płaci ( co jest tak często postrzegane jako problem ze starym zużytym pojazdem ) ale wręcz może na nim jeszcze zarobić! Pojazdy przeznaczone do kasacji nie mają zerowej wartości i trzeba z tego korzystać wybierając punk złomowania aut, który zaoferuje nam najwyższą cenę.
|