» Kasacja » Recykling akumulatorów
Prawie każde auto przyholowane do złomowiska i przeznaczone do kasacji, posiada akymulator. Bateria samochodowa, bez znaczenia czy sprawna czy nie jest źródłem pozyskania sennych surowców wtórnych a sama w sobie, pozostawiona bez utylizacji stanowi zagrożenie ekologiczne.
Dlatego samochody, przeznaczone do złomowania, które mają zdemontowany akumulator, bez akumulatora nie mogą osiągnąc najwyższej ceny.
Zagospodarowanie zużytych baterii i akumulatorów jest w wielu krajach, w tym również w Polsce, poważnym problemem zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak i właściwie prowadzonej gospodarki materiałowej.
Znane są dwie podstawowe metody technologiczne recyklingu zużytych akumulatorów: przerób akumulatorów (po ich uprzednim osuszeniu i zagospodarowaniu elektrolitu) w procesach metalurgicznych, w których do wytopu redukcyjnego w piecach hutniczych wprowadzane są kompletne akumulatory, oraz rozdział mechaniczny złomu akumulatorowego i segregacja produktów na frakcję metalonośną oraz tworzywa sztuczne. Wadą pierwszej metody jest emitowanie dużej ilości gazów procesowych zawierających substancje wymagające wysokotemperaturowego dopalania w układzie odpylającym (co znacznie komplikuje proces oczyszczania spalin i jednocześnie praktycznie uniemożliwia ograniczenie emisji chloru).
Druga metoda pozwala natomiast na wprowadzenie do przerobu ogniowego (hutniczego) jedynie frakcji ołowionośnych, natomiast frakcje tworzyw sztucznych są poddawane dalszej obróbce. Obróbka frakcji ołowionośnych jest najczęściej realizowana w piecach elektrycznych, pionowych, obrotowych lub obrotowo-wahadłowych.
Recykling baterii i akumulatorów ołowiowych polega na zgniataniu przez rozdrabniarkę, następnie elektrolit jest neutralizowany. Ołów jest odzyskiwany w procesie cieplnym i następnie oczyszczany. W procesie recyklingu baterii srebrowotlenkowych baterie najpierw są poddawane rozdrobnieniu, elektrolit jest neutralizowany. Metale ciężkie są odzyskiwane w procesach termicznych.
W procesie recyklingu baterii alkaicznychi cynkowo-węglowych zawierających mniejniż 0,25% rtęci baterie są rozdrabniane i myte w łagodnym roztworze kwasu w celuzneutralizowania elektrolitu. Następnie sąsuszone w piecu rotacyjnym. W tym samymczasie węgiel i stal są tłoczone magnetyczniew kostki i w takiej postaci są transportowane do rozdrabniarki stali. Odzyskany cynk jest wtłaczany do pojemników próż-niowych i sprzedawany.
|